Review LENSBABY VELVET 28MM

Met dank aan Lensbaby Nederland kreeg ik de mogelijkheid om te “spelen” met de gloedjenieuwe Lensbaby Velvet 28mm! Een lens die deze week is gereleased. Een hele bijzondere ervaring om een lens uit te proberen waar toe nu toe nog niets over bekend was; dan kun je niet anders dan blanco op avontuur gaan!

In tegenstelling tot de lensbaby’s die ik heb is deze Black Velvet 28mm een dijk van een lens met een gewicht van 513 gram. Zelfs 100gram zwaarder dan de 56mm Velvet LE. Maar daarvoor krijg je een redelijke groothoek en desgewenst een unieke gloed over je foto’s. Het diafragma gaat van “+” naar f2.5 tot f16. De “+” is wide-open en zorgt voor super zachte beelden voorzien van de kenmerkende velvet glow. De 12 lamellen in de lens zorgen voor perfect ronde bokeh bolletjes. De lens is volledig handmatig, voorzien van een duidelijke diafragma ring en indicatie van afstand in inches wanneer je van groothoek naar macro zoomt. In de macro stand kun je je onderwerp op een minimale afstand van 5 cm vanaf de voorkant van de lens fotograferen. Kortom een zeer veelzijdige lens!

Nu het Corona virus ons dwingt zoveel mogelijk thuis te blijven, heeft Transcontinenta gevraagd om foto’s van in en rond het huis, zoals (macro) foto’s van bloemen en planten of andere onderwerpen die een leuke uitdaging vormen. Mijn avontuur start dan ook in de achtertuin waarbij de grootste uitdaging met deze 28mm toch wel wordt om het huis buiten kaders te houden ;-).

Velvet 28mm f2.5

Wie niet al te secuur tuiniert, ziet wellicht al vroeg de gele kopjes van de paardebloemen verschijnen. Omdat ze zich nogal enthousiast uitzaaien heeft menigeen ze liever niet in de tuin, maar zeg nou zelf, de pluisjes zijn toch gewoon super vertederend? Deze softe beelden bezorgen mij in ieder geval aangename rillingen en dat is precies waarom ik voor de Velvet ben gevallen. Enneh de paardebloemen, die mogen voorlopig blijven staan.

Foto 1 is met f2.5 en de Foto 2 met f2.8 genomen. Wil je iets scherpere beelden willen maken en toch een rustige achtergrond behouden dan geeft f2.8 nog steeds een mooie zachte gloed en voldoende details. Zodra je naar f4.0 diafragmeert is het karakter van deze lens grotendeels verdwenen.

Wanneer je diafragma instelt op wide open (+) krijg je een mooi soft beeld (links) van de details van deze Wisteria. f2.8 geeft al iets meer scherptediepte (midden) en hoe meer je het diafragma dicht draait, hoe meer achtergrond er zichtbaar wordt en de foto dus ook drukker (rechts). Een kwestie van smaak. Na een aantal dagen fotograferen met deze lens zit mijn voorkeur tussen “f+” en f2.8.

De zon in de achtergrond en het Vergeet-me-nietje in de schaduw geeft zonnige warme kleuren terwijl de foto geen uitgebeten lichtplekken heeft. Deze lens is daar nogal gevoelig voor en dit is ook moeilijk te corrigeren in de software die ik gebruik (Lightroom).

De lens beperkt zich niet alleen tot macrobeelden, maar landschap of gebouwtjes kan natuurlijk ook. Ook hier geldt hoe groter de diafragma opening hoe softer het beeld. De egale zachte achtergronden vind ik prettig aan deze lens, maar komt het beste uit de verf met iets interessants op de voorgrond.

Door de lens tussen de bloemen of planten te plaatsen aan geeft een bijzondere vertekening op de voorgrond. Gebruik in dit geval een beschermfilter om te voorkomen dat de lens beschadigd.

De Velvet 28mm is een echte aanwinst voor je fototas. Het is een redelijke all-round lens waarmee je zowel landscape als close-up beelden mee kunt maken. Mijn voorkeur gaat juist uit naar zijn prachtige onscherpe vertekening in de voorgrond waarmee je fijne droombeelden kunt creëren. Deze lens zal een perfect maatje zijn voor het Lensbaby Omni-filtersysteem om juist de wat scherpere 28mm groothoek beelden een extra creatieve touch te geven. Bedankt Transcontinenta voor het mogen testen van deze lens! Het was een waar genoegen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nine + fourteen =