Lensbaby Obscura 16mm Pinhole

S L O W Photography

In een tijd waarin alles steeds sneller lijkt te gaan, zijn we weer op zoek naar manieren om te vertragen – meer aandacht en minder haast, minder stress. S L O W is in. Denk maar aan slow cooking, slow living,  slow growth. En wie weet wordt “Slow Photography” ook weer trending. 

De lancering van een nieuwe Lensbaby “Obscura” gaf mijn fotografie in ieder geval weer een nieuwe impuls omdat het een tragere en puurdere manier van fotograferen is. Pinhole fotografie roept bij mij een gevoel op van vroeger. Van oude verbleekte polaroid foto’s en een soort van vintage gevoel!

Met veel plezier mocht ik de 16mm pinhole Obscura van Lensbaby Nederland uitproberen. Dit  pancake model is speciaal voor systeemcamera’s zoals mijn Canon R. Het uitpakken van deze nieuwe lens was al een feestje. Ik was verrast over de kwaliteit en degelijkheid van dit objectief. Het komt in een mooie stevige case inclusief een lensbaby reinigingsdoek. 

Het objectief beschikt over drie verschillende standen of diafragma’s. F/22 (Zone Plate)- F/45 (Pinhole Sieve) en F/90 (Pinhole) welke in “scherpte” oplopen, maar ook een langere belichting vragen.

Op mijn full frame camera is deze 16mm een enorme groothoek met een grote scherptediepte. Verwacht echter geen haarscherp beeld, maar hoe kleiner het diafragma (F90), hoe herkenbaarder het onderwerp. Maar juist dit is dan ook de charme van een pinhole. Een ongemanipuleerd en puur beeld.

Wat werkt er nu goed en wat minder als je met deze pinhole fotografeert?

Belangrijk om te onthouden is dat alles in je beeld van voor tot achter even “scherp” is. Je kunt niet met scherptediepte spelen als met een diafragma als F2.8. Om diepte te creeeren kun je het beste iets op de voorgrond in je compositie meenemen.

Ook zul je vignettering krijgen doordat het licht een langere afstand af moet leggen naar de hoeken dan naar het centrum van het beeld. Dit vind ik juist een voordeel omdat dan alle aandacht naar het onderwerp gaat.

Met dit in je achterhoofd ga je best op zoek naar iets met veel contrast in je beeld. Bijvoorbeeld door te fotograferen op een heel zonnige dag (hard licht). Of onderwerpen zoeken die contrasteren met elkaar of met de achtergrond. Een dramatische lucht bijvoorbeeld doet het erg goed. Evenals omzetting naar zwart/wit, dan ben je gelijk van de magenta kleurzweem af, want die is met mijn camera behoorlijk zoals je ziet op de volgende foto.

De sluitertijd is lang, langer dan bij standaard fotografie. Op een zonnige dag is de tijd die je voor een foto nodig hebt vele malen korter dan op een bewolkte of donkere dag. Maar het is minstens enkele tot 30 seconden of nog langer. Dus een statief met draadontspanner is aan te bevelen, wil je geen bewogen beeld. 

Heb je minder geduld, dan kun je in je digitale camera de ISO verhogen en de sluitertijd aanzienlijk verkorten. Pak gerust 1600 of hoger. Hier kun je mee spelen afhankelijk van de hoeveelheid licht die er beschikbaar is. Het beetje ruis dat je hiermee krijgt past wel bij pinhole fotografie en anders kun je het achteraf softwarematig nog verminderen.  

Een kwestie van uitproberen dus. Ik ben ermee naar enkele hotspots gegaan zoals de Zaanse Schans, Edam, maar ook heb ik lensje mee de natuur in genomen. Het is zoeken en experimenteren. Een ding is zeker, je beleeft er een enorm plezier aan.

Standje “In Between”

Kers op de taart is voor mij het standje “in between” dat je ook hebt op de Lensbaby Trio. Wanneer je tussen twee instellingen staat fotografeer je als het ware een dubbel beeld maar met twee verschillende diaframa openingen. Ik heb F90 en F45 hiervoor gebruikt en krijg zo een heerlijk dromerig beeld.

Een andere creatieve manier is het maken van dubbele opnames met twee verschillende diafragma standen. De combinatie geeft je soft en dromerige beelden.

In de nabewerking in Lightroom Classic kom je met automatische instellingen al een heel eind. Lastig vond ik om de magenta kleurzweem weg te werken. Ik heb daar een preset voor gemaakt die ik voortaan alleen maar even aan hoef te klikken.

Kortom het lijkt een simpele lens, maar het geeft je veel artistieke mogelijkheden. Juist de tegenstelling met de steeds scherpere en registrerende beelden die we zien, is dit een aangename afwisseling. Deze pancake staat inmiddels op mijn verlanglijstje!

Met dank aan Transcontinenta en Sjoerd Blok!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × 4 =